Karjeras izglītības programma
Karjeras izglītības programma
Naukšēnu vidusskola
2022./2023. māc.g.
Karjeras izglītības programmas mērķi un uzdevumi
Vispārizglītojošās skolas karjeras izglītības programma 1.-12. klasei.
1. Karjeras izglītības mērķis ir organizēt izglītības saturu un izglītības ieguves procesu atbilstoši Ministru kabineta 2000. gada 5. decembra noteikumu Nr.462 “Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu” prasībām, integrējot specifiskus mērķus:
1.1. nodrošināt izglītojamam pašizpētei, karjeras izpētei un karjeras plānošanai un vadīšanai nepieciešamo pamatzināšanu un pamatprasmju apguvi;
1.2. radīt pamatu savlaicīgu, apzinātu un ar iespējām sabalansētu personīgo lēmumu pieņemšanai par turpmāko izglītību.
2. Karjeras izglītības uzdevumi:
2.1. nodrošināt katram izglītojamam pašnovērtēšanas metožu apguves iespējas;
2.2. palīdzēt izmantot zināšanas par sevi, lai izprastu savas spējas, stiprās puses, intereses, prasmes un talantus, pieņemtu lēmumus, noteiktu mērķus;
2.3. veidot katrā izglītojamā interesi par karjeru, iepazīstinot ar darba pasaules un ar to saistīto izglītību daudzveidību;
2.4. nodrošināt katram izglītojamam iespēju apgūt mācīšanās prasmes, informācijas tehnoloģiju un citu informācijas avotu izmantošanas pamatiemaņas;
2.5. palīdzēt katram izglītojamam pieņemt apzinātu lēmumu par turpmāko izglītību un ar to saistīto iespējamo karjeru;
2.6. nodrošināt iespēju gūt darbības pieredzi;
2.7. izkopt sadarbības, saskarsmes, prezentācijas prasmes, cieņu pret daudzveidību;
2.8. veidot izglītojamajos izpratni par karjeras saistību ar sasniegumiem izglītībā un mūžizglītību.
Karjeras izglītības saturs
3. Karjeras izglītības programmas apguves organizācijas pamatnosacījums ir — īstenot karjeras izglītību tā, lai izglītojamais iegūtu gan zināšanas konkrētā izglītības jomā (pašizpēte, karjeras izpēte, karjeras plānošana un vadība) un formā (mācību priekšmetu stunda, konsultācijas, ārpusstundu pasākumi), gan universālas, vispārējas prasmes, saistītas ar darbības pieredzi, kas palīdzētu rīkoties gan iepriekš zināmās, gan jaunās dzīves situācijās.
4. Katra karjeras izglītības joma — pašizpēte, karjeras izpēte un karjeras vadība — ietver vairāku mācību priekšmetu un audzināšanas darba saturu, tā pilnveides virzienu integrācijas aspektā.
5. Karjeras izglītībā sasniedzamo spēju un prasmju attīstību atspoguļo galvenie izglītošanas aspekti (Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu):
5.1. pašizpausmes un radošais aspekts: radošās darbības pieredze, pastāvīga iespēja meklēt un atrast risinājumu praktiskām problēmām, atklāt kopsakarības;
5.2. analītiski kritiskais aspekts: intelektuālās darbības pieredze —patstāvīga, loģiska, motivēta, kritiska un produktīva domāšana; prasme pamatot savu viedokli pagātnes, tagadnes un nākotnes saiknes kontekstā;
5.3. morālais un estētiskais aspekts: izpratne par morāles jēdzieniem cilvēku savstarpējā saskarsmē, par cilvēka tiesībām uz vienlīdzību;
5.4.sadarbības aspekts: prasme sadarboties, strādāt komandā, uzklausīt un respektēt dažādus viedokļus, pieņemt lēmumus un uzņemties atbildību par to īstenošanu, atbildīgi rīkoties konfliktsituācijās, rūpēties par savu un līdzcilvēku drošību un meklēt palīdzību atbilstošās institūcijās un dienestos;
5.5. saziņas aspekts: praktiska pieredze valodas lietošanā; prasme sazināties vairākās valodās (rakstīt, runāt, lasīt), prasme publiski uzstāties, izteikt un pamatot savu viedokli, prezentācijas prasmes;
5.6. mācīšanās un praktiskās darbības aspekts: prasme patstāvīgi plānot, organizēt un īstenot mācīšanos; dažādu zināšanu un prasmju lietošana praktiskajā darbībā; prasme mācību procesā izmantot dažādu veidu informāciju, konsultēties, atrast palīdzību; prasme izmantot modernās tehnoloģijas;
5.7. matemātiskais aspekts: matemātikas izmantošana praktiskajā dzīvē (budžeta plānošana, izglītības izmaksu aprēķināšana, salīdzināšana u.c.).
6. Katrs aspekts tiek īstenots visās karjeras izglītības jomās, taču ne vienādā mērā.
7. Pamatjoma “Pašizpēte” ietver šādas saturiskas tēmas:
7.1. mana identitāte, paštēls, mana rakstura īpašības;
7.2. manas intereses, hobiji, spējas, brīvais laiks;
7.3. mana ģimene, tās loma, tradīcijas;
7.4. sevis iepazīšanas un izpētes veidi, to sasaiste ar iecerēto profesiju, pašnovērtēšana;
7.5. attieksmes un vērtības;
7.6. prasme sadarboties, risināt konfliktus;
7.7. mana veselība un nākotnes nodomi;
7.8. mācīšanās prasmes, mācību sasniegumi, to saistība ar nākotnes nodomu īstenošanu;
7.9. pašaudzināšana.
8. Pamatjoma “Karjeras izpēte” ietver šādas saturiskas tēmas:
8.1. darba nozīme cilvēka dzīvē;
8.2. populāras un sabiedrībā augstu vērtētas profesijas, profesiju daudzveidība, to tipi;
8.3. manu vecāku darba dzīve;
8.4. informācijas avoti un izglītības pasaules pētīšana;
8.5. profesionālā kvalifikācija un tās ieguve;
8.6. darba tirgus un nodarbinātība;
8.7. sociālā vide un nodarbinātība;
8.8. izglītības veidi un līmeņi, dažādas izglītības iestādes;
8.9. darba likumdošana, darba drošība;
8.10. pašnodarbinātība.
9. Pamatjoma “Karjeras plānošana un vadība” ietver šādas saturiskas tēmas:
9.1. lēmumu pieņemšanas paņēmieni karjeras plānošanai;
9.2. lēmuma pieņemšana par karjeru. Dažādu faktoru ietekme (ģimene, skola, draugi, sabiedrība u.c.);
9.3. dažādu karjeru pozitīvie un negatīvie aspekti;
9.4. kad viss nenorit tā, kā plānots;
9.5. mani nākotnes mērķi un to sasniegšanas plāns (īstermiņa, ilgtermiņa plānošana);
9.6. pārmaiņas manā dzīvē;
9.7. komandas darba pieredze;
9.8. praktisko iemaņu gūšana dažādās profesijās;
9.9. sevis prezentēšana.
Karjeras izglītības programmas īstenošanas plāns
10. Karjeras izglītība tiek īstenota, izmantojot dažādas darba organizācijas formas —
mācību priekšmetu stundas, individuālās nodarbības, dažādus ārpusstundu pasākumus, mācību ekskursijas u.c.
1.klase –
Sagaidāmie rezultāti:
- Skolēni ir pilnveidojuši izpratni par darba nozīmi, atšķir darbu no spēles;
- Skolēni ir pilveidojuši izpratni un diskutējuši par vaļaspriekiem, to nozīmi prasmju attīstīšanā.
Nodarbību plānojums
N.p.k. |
Temati/ nodarbības |
Saturs/uzdevumi |
Apraksts/soļi |
Resursi |
1. |
Darba jēdziens, tā skaidrojums |
Kas ir darbs? Kas ir profesija? Kopīgi ar skolēniem izveidot vienkāršotu darba un profesijas definīciju. |
Katrs skolēns izsaka savu viedokli par to, ko nozīmē vārds „darbs” – kas tiek rakstīts uz tāfeles. Noskatās kādu filmu no „Profesiju pasaule”. Seko pārrunas. Darba lapa „Burtu ābece”. Skolotājs uz tāfeles uzraksta vārdu „DARBS” ,skolēni savās darba lapās atrod un izkrāso burtus, kas veido šo vārdus, pārrunā jēdzienus - ar ko darbs atšķiras no profesijas. Pārrunā, kādas profesijas patīk, kādi darbarīki nepieciešami, strādājot šajā profesijā. Pārrunā, kādi darbi patīk, ko dara mājās.Skolēni uzzīmē darbarīkus, kas saistās ar šiem darbiem. Kopīgi izliek zīmējumu un darba lapu izstādi. |
Tāfele, dators, projektors, zīmēšanas, krāsošanas piederumi, www.profesijupasaule.lv, darba lapa „Burtu ābece” |
2. |
Uzmini profesiju |
Izprast dažādus darbus, dažādas profesijas. |
Stundu uzsākot, skolotājs pārrunā iepriekšējā stundā runāto – ar ko darbs atšķiras no profesijas. Skolotājs uz tāfeles uzraksta vārdu „PROFESIJA”, skolēni savās darba lapās atrod un izkrāso burtus, kas veido šo vārdus. Skolēni pārrunā, cik dažādas profesijas var būt vienā uzņēmumā. Caurskata kartiņu komplektu „Uzmini darbiņu”, kurās attēloti priekšmeti, kurus izmanto dažādi profesiju pārstāvji. Attēlus var vienkārši pārrunāt vai izmantot kā spēli. |
kartiņu komplekts „Uzmini darbiņu”, darba lapa „Burtu ābece” |
3. |
Manu vecāku un ģimenes locekļu darbs |
Kādu profesiju pārstāvji ir tuvākie cilvēki – mamma, tētis, vecmāmiņa utt., kādi it to galvenie darba pienākumi |
||
4. |
Mācību ekskursija uz uzņēmumu |
2. klase -
Sagaidāmie rezultāti:
- Skolēni ir guvuši izpratni par profesijas jēdzienu;
- Skolēni ir pilnveidojuši izpratni par interešu saistību ar profesijām;
- Skolēni ir pilnveidojuši izpratni un diskutējuši par profesiju daudzveidību
Nodarbību plānojums
N.p.k. |
Temati/ nodarbības |
Saturs/uzdevumi |
Apraksts/soļi |
Resursi |
1. |
Mana sapņu profesija |
Individuālais darbs, prezentācija un pārrunas |
Skolēni uzzīmē savu sapņu profesiju. Izveido zīmējumu izstādi, katrs pastāsta par savu zīmējumu. Stundas laikā pedagogs ar skolēniem izveido kopīgo skolēnu vēlamo profesiju sarakstu. Pārrunā nepieciešamās prasmes un zināšanas katras profesijas veikšanai. |
Katrai grupai izdales materiāli – kartiņu komplekts „Mājas pienākumi” |
2. |
Mani darbi un pienākumi ģimenē |
Mani darbi un pienākumi ģimenē. Paplašināt priekšstatu par darbu: mājas pienākumi kā darbs |
Caurskata kartiņas ar attēlotiem priekšmetiem, kurus izmanto dažādu pienākumu veikšanai mājās, piemēram, slota, sūklis, putekļsūcējs, lejkanna. Pedagogs nosauc dažus pienākumus, kurus cilvēki veic mājās. Aicina skolēnus nosaukt, kādus vēl pienākumus var veikt mājās. Pārrunā, vai pienākumi mainās un vai tie atšķiras dažādos gadalaikos. Skolēni zīmē kādu no mājas darbiem, ko paši veic ģimenē. Pārrunā šīs situācijas klasē. Veido zīmējumu izstādi |
Tāfele, zīmēšanas piederumi, Skolēnu zīmējumi, kolāžas. |
3. |
Kas ir vaļasprieks? |
Kopīgi ar skolēniem izveidot vienkāršotu vaļasprieka definīciju. Diskusija par vaļasprieku nozīmi prasmju attīstīšanā, sasaiste ar darbu un pienākumiem |
Saruna ar skolēniem par vaļaspriekiem. Skolēni nosauc savus vaļaspriekus, brīvā laika pavadīšanas aktivitātes, skolotājs uz tāfeles veido sarakstu un pārrunā to. Skolēni veido savu vaļasprieku zīmējumus .Skolotājs no skolēnu darinātiem darbiem veido izstādi, kopīgi visi grupē darbus pa līdzīgām tēmām, aicina skolēnus pārdomāt, ko varētu pastāstīt par saviem vaļaspriekiem. Skolēni prezentē savu darbus. |
Zīmēšanas piederumi |
4. |
Mācību ekskursija uz uzņēmumu |
3.klase –
Sagaidāmie rezultāti:
- Skolēni ir guvuši izpratni un izvērtējuši profesiju dažādību;
- Skolēni ir pilnveidojuši izpratni par darbinieka un uzņēmēja lomām, kopīgo un atšķirīgo;
- Skolēni ir iepazinušies ar fiziskā un garīgā darba piemēriem, nozīmi;
- Skolēni ir pilnveidojuši izpratni un diskutējuši par koncentrēšanās nozīmi mācību darbā.
Nodarbību plānojums
N.p.k. |
Temati/ nodarbības |
Saturs/uzdevumi |
Apraksts/soļi |
Resursi |
1. |
Skolas mācību priekšmeti un darba pasaule. |
Izprast mācību, zināšanu izmantošanu darbā. |
Pedagogs iesaistaskolēnus spēlē „Profesijas un mācību priekšmeti”: 1.solis – skolotājs uzdod bērniem uz lapām(A4) sarakstīt profesijas, kuras interesē (vismaz 3 katram) 2.solis – skolotājs aicina katru bērnu nosaukt profesijas, apkopo informāciju un izveido klases populārāko profesiju TOP sarakstu; 3.solis – skolēniem no profesiju saraksta jāizvēlas viena un jāveido par šo profesiju kolāža, pierakstot, vai tas ir fizisks vai garīgs darbs, kādi mācību priekšmeti svarīgi un jāapgūst, izvēloties šo profesiju. 4.solis – skolotājs un skolēni izliek sagatavoto darbu izstādi organizē konkursu, kurā jāatmin skolēnu sagatavotās profesijas. 5.solis –skolotājs un skolēni kopā pārrunā, kas ir svarīgs konkrētajā profesijā, kādi mācību priekšmeti sniedz nepieciešamo informāciju, lai sagatavotos profesijai. Skolotājs akcentē, kādi mācību priekšmeti būs turpmākajās klasēs, kam jāpievērš uzmanība. (3.Pielikums) |
Papīra lapa, aplikācijas papīrs, šķēres, līme, tāfele. |
2. |
Kas ir karjera? |
Skolēni kopīgi noformulē vienkāršotu karjeras definīciju. |
Skolotājs izdala darba lapas ar „Karjeras mugursomu, skolēni izkrāso to, pārrunā, kādi darbi jādara, lai izgatavotu somu”. Noskatās video, kurā redzams somas ražošanas process. Izmantojot darba lapu „Burtu ābece”, skolēni izkrāso un izgriež burtus, kas veido vārdu „KARJERA”. Skolēni vārda pirmos sākumburtus izmanto kādu profesiju nosaukšanai, piemēram, K – kalējs, A- aktieris utt. |
Darba lapa „Karjeras mugursoma”, video - www.youtube.com/watch?v=0SGkK_uLkvE, darba lapa „Burtu ābece”, zīmuļu krāsas, šķēres |
3. |
Mans dienas režīms. Laika plānošana. |
|||
4. |
Mācību ekskursija uz uzņēmumu |
4.klase
Sagaidāmie rezultāti:
- Skolēni ir guvuši izpratni par savām interesēm, spējām un rakstura īpašībām;
- Skolēni ir pilnveidojuši izpratni par interešu, spēju, īpašību saistību ar profesijām;
- Skolēni ir pilnveidojuši izpratni un diskutējuši par profesiju un darba nozīmīgumu sabiedrībā.
Nodarbību plānojums
N.p.k. |
Temati/ nodarbības |
Saturs/uzdevumi |
Apraksts/soļi |
Resursi |
1. |
Manas intereses un spējas. Sadarbības prasmes. |
Noteikt skolēnu interes un spējas, spēju sadarboties |
Nodarbības sākumā pedagogs ar skolēniem pārrunā, kas ir intereses un kas ir spējas. Katrs skolēns izveido savu interešu un spēju sarakstu( Kas tev patīk? Ko tu proti?). Sadala skolēnus grupās pa četri. Katrā grupā skolēni pārrunā un iepazīstas ar grupas biedru interesēm un spējām. Pedagogs izveido kopīgo klases interešu un spēju sarakstu, apspriež, kādas profesijas atbilst katra skolēna interesēm un spējām |
Tāfele, papīrs, rakstāmlietas |
2. |
Rakstura īpašības un profesijas. Mani darba ieradumi. |
Skolēnu rakstura īpašību izzināšana caur filmu, pasaku, spēļu tēliem vai pazīstamiem cilvēkiem |
Darba lapā „Rakstura īpašības” skolēni uzraksta savas mīļākās filmas vai grāmatas tēlu, uzraksta, kādas rakstura īpašības tēlam piemīt. Lapas otrā pusē uzraksta katrai īpašībai atbilstošas profesijas, piemēram: Laipna – pārdevēja, friziere, skolotāja utt. Pēc tam uzraksta īpašības, kuras piemīt pašam skolēnam. (4.pielikums) Skolēni ar pedagogu kopā pārrunā un izvērtē. Kurās profesijās varētu izmantot viņam piemītošās rakstura īpašības. Izmanto darba lapu, kurās izveidots pofesiju saraksts. Katram skolēnam iedod puzli – sagrieztus attēlus ar dažādu profesiju pārstāvjiem vai darba veicējiem. Skolēns to saliek un izdomā, kas tā par profesiju, kādas vēl profesijas vēl saistītas ar salikto profesiju, uzraksta raksturīgākās rakstura īpašībai šai profesijai. Pārrunā, kas katrai profesijai svarīgākais. |
Katram skolēnam papīra lapa, darba lapa „Rakstura īpašības”, „Profesiju puzle” |
3. |
Mērķtiecība |
Skolēnu rakstura īpašību izzināšana – kas ir mērķtiecība?. Ar ko mērķis atšķiras no sapņa. |
Kas ir mērķis? Mērķi var būt dažādi. Mērķis var būt arī, piemēram, trāpīt ar papīra bumbu papīrgrozā. Skolēni mēģina iemest papīra bumbiņu papīrgrozā – katrs 3 reizes. Vai tas ir viegli? Kopīgi noskaidro, kas bija nepieciešams, lai iemestu bumbu mērķī. Kādi vēl var būt mērķi? Ar ko tie atšķiras? Ar ko atšķiras mēķis no sapņa? Iedod skolēniem darba lapu „Mani sapņi un mērķi”, kurā puķes ziedlapiņās ieraksta savus dzīves mērķus un sapņus. Pēc tam skolēni sadalās grupās un apspriež savus kopīgos un atšķirīgos mērķus. Katra grupa prezentē padarīto un izsaka savu versiju ar ko mērķis atšķiras no sapņa |
Prezentācija „Mērķtiecība”, interaktīvā tāfele, 3 papīra bumbas, papīrgrozs, darba lapa „Mani sapņi un mērķi” |
4. |
Ar ko es esmu unikāls? |
Noskaidrot ar ko katrs cilvēks ir unikāls – fiziskās, vizuālās īpašības, rakstura īpašības, spējas, prasmes, dotumi. |
Stundas sākumā noskaidro, ko nozīmē vārds „unikāls”. Ar, kādām fiziskām īpašībām cilvēks visā pasaulē ir unikāls – plaukstas, pirkstu, lūpu nospiedumi, balss, rokraksts utt. Unikālas var būt arī prasmes, spējas... Turpina ar lielīšanās spēli. Skolotājs ar piemēru uzsāk lielīšanās spēli, skolēni turpina. Uzsvaru liekot, uz to, kas man piemīt, nevis to, kas pieder – materiālām vērtībām. Skolotāja aicina klases drosmīgākos nodemonstrēt savas, piemēram, dziedāšanas prasmes. Katram skolēnam tiek iedota darba lapa „Kāds es esmu? Ko es protu un spēju?”. Uzdevums – no dotajām rakstura īpašībām izvēlēties sev piemītošās un iekrāsot dažādās krāsās tās, kuras var palīdzēt sava dzīves mērķa sasniegšanai un, kuras traucēs to izdarīt. Darba lapas otrajā pusē skolēni izvēlas un papildina darbības, spējas, ko tie ļoti labi prot. |
Prezentācija „Ar ko es esmu unikāls?”, interaktīvā tāfele, darba lapa „Kāds es esmu? Ko es protu un spēju?”. |
5. |
Mācību ekskursija uz uzņēmumu |
5.klase
Sagaidāmie rezultāti:
- Skolēni ir guvuši izpratni un izvērtējuši profesiju dažādību;
- Skolēni ir rosināti domāt par savu nākotnes profesiju;
- Skolēni ir ieguvuši priekšstatu par rakstura īpašību saistību ar profesijām.
Nodarbību plānojums
N.p.k. |
Temati/ nodarbības |
Saturs/uzdevumi |
Apraksts/soļi |
Resursi |
1. |
Sava laika plānojums. Brīvais laiks un tā izmantošana. |
Individuālais darbs – saplānot vienu savu darba nedēļu. Gūt ieskatu par laika plānošanas nozīmi dažādām profesijām. |
Skolotājs uzdod skolēniem saplānot savu darba nedēļu, paredzot laiku skolas apmeklējumam, mājas darbu izpildei, pienākumiem mājās, vaļaspriekiem un atpūtai (8.pielikums). Pārrunas par laika plānošanas nozīmi. Uzdod patstāvīgo darbu – veikt novērojumus, kā izdodas īstenot saplānoto nedēļu, ar mērķi to pārrunāt klases stundās. No „Profesiju pasaules” noskatās filmu par profesijām, kurās īpaši svarīga precizitāte vai kurās nepieciešams „domāt trīs soļus uz priekšu”. Klasē tiek apkopota iegūtā informācija par laika plānošanu un tā nozīmi dažādās profesijās |
Darba lapa „Nedēļas laika plānotājs”, www.profesijupasaule.lv |
2. |
Sapņu profesijas attēlojums |
Sevis iepazīšana |
Klasē katrs skolēns attēlo sapņu profesiju, atbildot uz jautājumiem: Ko dara? Kādi ir darba apstākļi? Kādas rakstura īpašības un prasmes nepieciešamas? Kādi mācību priekšmeti jāapgūst, lai varētu strādāt šajā profesijā? Darbi tiek izstādīti klases izstādē un prezentēti. |
Zīmēšanas piederumi, lapa, materiāli kolāžas veidošanai, stends vai cita vieta izstādes iekārtošanai |
3. |
Profesiju un darba nozīmīgums sabiedrībā – sava novada piemēri. |
Radīt skolēniem sapratni par to, ka katra profesija ir sabiedrībai vērtīga un nepieciešama. |
Skolēnus sadala grupās pa četri. Katrai grupai tiek iedotas darba lapas ar 8 profesiju piemēriem „Profesijas nozīmīgums”. Skolēniem jāizdomā, kāpēc šis darbs ir vajadzīgs. (5.pielikums) Katra grupa prezentē savas grupas darbu, pēc tam seko kopīga klases diskusija par katras profesijas nozīmīgumu sabiedrībā. |
Katrai grupai darba lapa „Profesijas nozīmīgums”, tāfele. |
4. |
Manas mācīšanās prasmes un sasniegumi |
|||
5. |
Mācību ekskursija uz uzņēmumu |
6.klase
Sagaidāmie rezultāti:
- Skolēni ir iepazinuši un izvērtējuši profesiju un to darba apstākļu daudzveidību;
- Skolēni ir pilnveidojuši savas sadarbības prasmes;
- Skolēni ir pilnveidojuši izpratni un diskutējuši par darbu grupā, komandā.
Nodarbību plānojums
N.p.k. |
Temati/ nodarbības |
Saturs/uzdevumi |
Apraksts/soļi |
Resursi |
1. |
Savas pilsētas vai novada profesiju, uzņēmēju un darbavietu izzināšana |
Iepazīties ar profesiju pārstāvjiem, kas uzaicināti uz skolu vai apmeklēti mācību ekskursijā. Pārrunāt mācību ekskursijā iegūto informāciju vai viesu stāstījumu. |
Apmeklēt vienu novada uzņēmumu vai organizāciju, iepazīties un izzināt uzņēmēju un tur strādājošo profesijas, viņu darba apstākļus. Skolotājs var apsvērt iespēju iesaistīt skolēnu vecākus. Par katru profesiju aizpilda darba lapu. Skolēni pārrunā aizpildītās darba lapas pēc uzņēmuma apmeklējuma vai viesu stāstījuma: kāds ir profesijas saturs, darba aprīkojums, darba apstākļi, kā un ar ko jāsadarbojas, kā izpaužas”darbs komandā”. Izmantojot darba lapas „Alfabēts - profesija”, uzrakstīt pēc iespējas vairāk profesiju nosaukumu. Diskusija par uzrakstītām profesijām, to saturu, popularitāti pilsētā |
Darba lapa „Profesiju saturs”, transports, darba lapa „Alfabēts - profesija”, dators, projektors, internets |
2. |
Darba specifika, sadarbojoties un strādājot komandā. |
Sadarbības prasmes. Darbs komandās. |
Spēle „Profesijas”: pedagogs sadala skolēnus grupās pa 4-6 un izskaidro noteikumus. Vienam no katras grupas dalībniekiem iečukst ausī vai parāda zīmējamās profesijas nosaukumu. Dalībnieks uzzīmē 2-3 lietas, kas saistās ar šo profesiju. Zīmēšanas laikā grupas savstarpēji sarunāties nedrīkst. Tad grupas mainās vietām, iet pie cita galda, turpina, papildina zīmējumu, mēģinot uzminēt attēloto profesiju. Zīmēšanā pie pārējiem galdiem, tiek iesaistīti visi grupas dalībnieki. Grupas mainās vietām, līdz atgriežas pie sava galda. Pie katra galda grupa uzturas 3 min.Pārrunas par grupas darbu, sadarbību, kas ir komandas darbs, kāpēc tas vajadzīgs. |
A3 vai A2 lapas, krāsainie krītiņi |
3. |
Profesiju daudzveidība.Fiziskais darbs un garīgais darbs – kopīgais un atšķirīgais. |
Izprast darba iezīmes – fiziska vai garīga slodze. |
Nodarbības sākumā pedagogs pārrunā ar skolēniem, kas ir fizisks darbs un garīgs darbs. Izmantojot kartiņu komplektu”Uzmini profesiju” un mājas lapu „Profesiju pasaule”, skolēni uz lapas uzraksta fiziskā darba un garīgā darba piemērus. Pārrunā, kādām īpašībām ir jābūt, lai cilvēks varētu strādāt fizisku darbu un garīgu darbu. Skolēnus sadala grupās. Izmantojot darba lapas”Fiziskais darbs un garīgais darbs”, grupās atzīmē, kuras no darba lapā dotajām profesijām pārsvarā ir ar fizisku, kuras – ar garīgu darba slodzi. Katra grupa prezentē rezultātu. Skolotājs rosina uz sarunu par dažādu darbu nozīmīgumu katra cilvēka dzīvē, par to, ka darbi nav pilnīgi nodalāmi – fiziskais un garīgais darbs. |
Mini kartīšu komplekts „Uzmini profesiju”, katrai grupai papīra lapa, darba lapa ”Fiziskais darbs un garīgais darbs” www.profesijupasaule.lv |
4. |
Profesiju daudzveidība.Darba priekšmets – tehnika, daba, cilvēks, māksla, informācija |
Izprast profesiju daudzveidību |
Nodarbības sākumā skolotājs izstāsts, ka darbus var iedalīt pēc tā, ar kādiem objektiem strādā: darbs ar dabu, darbs ar tehniku, darbs ar cilvēkiem, darbs ar mākslu, darbs ar informāciju. Min vairākus piemērus. Noskatās filmas no „Profesiju pasaule”. Spēlē „Profesiju grupēšana” skolēnus sadala piecās grupās, skolotājs uz ekrāna demonstrē profesiju nosaukumus, viena skolēnu grupa darba lapā „Profesiju grupēšana” ieraksta profesijas, kurās darbs ar tehniku, otra – ar cilvēkiem, trešā – ar dabu, ceturtā – ar mākslu, piektā – ar informāciju. Grupas prezentē savus profesijas sarakstus, sīkāk pastāstot par dažādām profesijām, ko cilvēki dara, kādas ir slodzes, fiziskais vai garīgais, strādā telpās vai ārā, citas pazīmes utt. Skolotājs apkopo klases darbu, uzsverot profesiju daudzveidību. |
Darba lapa „Profesiju grupēšana”, dators, projektors, tāfele, |
7.klase
Sagaidāmie rezultāti:
- Skolēni ir guvuši izpratni par profesiju daudzveidību, prestižu un pievilcību, to ietekmējošiem faktoriem;
- Skolēni ir pilnveidojuši izpratni par populārāko profesiju nodarbinātības iespējām Latvijas uzņēmumos;
- Skolēni ir iepazinušies ar darba drošību, tās nozīmi nodarbinātajiem;
- Skolēniem ir veicināta spēja uzņemties atbildību par savu plānu īstenošanu.
Nodarbību plānojums
N.p.k. |
Temati/ nodarbības |
Saturs/uzdevumi |
Apraksts/soļi |
Resursi |
1. |
Karjeras izvēle, profesionālās darbības jomas, profesiju daudzveidība un prestižs |
Interaktīva lekcija, diskusija par darba vērtību, mērķtiecību |
Konsultants izskaidro jēdzienu karjera, akcentējot mērķtiecību un darba vērtības. Izmanto metodisko materiālu „Karjeras koks”, diskusija par vērtībām, mērķiem, to sasniegšanu. Sniedz pārskatu par profesionālās darbības jomām un tajās esošajām profesijām. Izrunā Latvijas populārākās profesijas, to sasaisti ar valsts ekonomisko attīstību. Apskata senās un jaunās profesijas novadā, izmantojot darba lapas „Burtu jūklis” Skolēni izveido populārāko profesiju sarakstu, darba lapās atzīmējot sev vēlamās un interesējošās profesijas |
Datorklase, dators, internets, projektors, metodiskais materiāls „Latvijas izglītības koks” VIAA mājas lapā, prezentācija par populārākajām profesijām, darba lapas „Burtu jūklis” |
2. |
Tas man patīk, to es daru! |
Didaktiska spēle. Sevis iepazīšana un pašnovērtēšana |
Metodika Nr. 15 |
Darba lapas |
3. |
Profesija un raksturs |
Didaktiska spēle. Karjeras iespēju izpēte |
Metodika Nr. 30 |
|
4. |
Mācību ekskursija uz uzņēmumu |
8.klase
Sagaidāmie rezultāti
- Skolēni ir guvuši izpratni par profesiju pasauli;
- Skolēni ir pilnveidojuši spējas analizēt un izvērtēt savas intereses, prasmes, vērtības;
- Skolēni ir pilnveidojuši prasmes darba piedāvājumu informācijas atrašanā un izmantošanā;
- Skolēni ir pilnveidojuši izpratni un diskutējuši par sev raksturīgākajām prasmēm, interesēm, spējām
Nodarbību plānojums
N.p.k. |
Temati/ nodarbības |
Saturs/uzdevumi |
Apraksts/soļi |
Resursi |
1. |
Karjeras izvēle, profesiju stereotipi. |
Interaktīva lekcija, patstāvīgs darbs ar e-resursiem (profesiju apraksti, standarti, profesiju klasifikators) |
Nodarbību vada karjeras konsultants |
Datorklase, internets, projektors, metodiskais materiāls „Latvijas izglītības koks” VIAA mājas lapā, Vēlama sadarbība ar informātikas pasniedzēju |
2. |
Profesiju izzināšana |
Tikšanās ar dažādu profesionālās darbības jomu pārstāvjiem |
Karjeras konsultants aptaujā, kādas profesijas skolēnus interesē, lai pieaicinātu profesiju pārstāvjus, organizē jautājumu sagatavošanu viesiem, tos iepriekš nosūta profesiju pārstāvjiem, organizē dažādu jomu speciālistu uzaicināšanu. Noslēgumā sagatavo vismaz divus slaidus spēlei „Atpazīsti profesiju”, ko izspēlēt klasē. |
Dators, internets, ekrāns, projektors |
3. |
Mācību priekšmeti profesijai |
Karjeras iespēju izpēte |
Metodika Nr.7 |
|
4. |
Vajadzību saule |
Pašizpēte, karjeras lēmuma pieņemšana |
Metodika Nr.20 |
|
5. |
Mācību ekskursija uz uzņēmumu |
9.klase
Sagaidāmie rezultāti:
- Skolēni ir guvuši izpratni par izglītības sistēmu Latvijā un ārzemēs;
- Skolēni ir pilnveidojuši izpratni par izvēlētās profesijas nodarbinātības iespējām Latvijas uzņēmumos un dzimtajā pilsētā;
- Skolēni ir iepazinušies ar izvēlētās profesijas darba principiem un darba vidi;
- Skolēni ir pilnveidojuši prasmi izveidot darbā pieteikšanās dokumentus, lietišķos rakstus;
- Skolēni ir ieguvuši prasmi izvēlēties efektīvāko uzvedības modeli darba intervijā;
- Skolēni ir ieguvuši izpratni par darba likumdošanu
Nodarbību plānojums
N.p.k. |
Temati/ nodarbības |
Saturs/uzdevumi |
Apraksts/soļi |
Resursi |
1. |
Darba tirgus un profesiju izpēte |
Profesiju raksturojošās pazīmes – darba vide, apstākļi, darba raksturs, atalgojums, darba priekšmets. Priekšstati par darba pasauli. Ideālā darbavieta |
Nodarbību vada karjeras konsultants |
Dators, internets, projektors, ekrāns, tāfele |
2. |
Izglītības iespējas Latvijā. |
Izglītības sistēmas struktūra, hierarhija. Izglītības iespējas pēc pamatizglītības. Profesijas apguves iespējas. |
Nodarbību vada karjeras konsultants. Patstāvīgs darbs ar e-resursiem, diskusijas. Interaktīva lekcija. Metodika Nr.9 |
Dators, internets, projektors, ekrāns, tāfele |
3. |
Lietišķie raksti |
Iesnieguma, CV un motivācijas vēstules izveide |
Praktiskie darbi. Nodarbību vada karjeras konsultants sadarbībā ar latviešu valodas skolotāju |
Dators, internets, projektors, ekrāns, tāfele |
4. |
Darba intervijas norise. |
Spēle „Nodibināt uzņēmumu” |
Karjeras konsultants vada spēli „Nodibināt uzņēmumu”. Spēle māca atrast piemērotas profesijas un darbiniekus, noskaidrot nepieciešamās prasmes, zināšanas un iemaņas, „Videotreniņš”, tā analīze |
Dators, internets, projektors, ekrāns, tāfele |
5. |
Darba tiesisko attiecību normatīvais regulējums. |
Darba likums, līgumi, darba drošība. |
Nodarbību vada karjeras konsultants, uzaicinot juristu kā profesijas pārstāvi. Interaktīva lekcija, praktiski uzdevumi par atbildību, darba pienākumiem, diskusijas |
Dators, internets, projektors, ekrāns, tāfele |
6. |
Mācību ekskursija uz uzņēmumu |
11.klase
Sasniedzamais rezultāts:
- Skolēni ir guvuši izpratni un izvērtējuši galvenās tendences Latvijas un savas pilsētas darba tirgus situācijā;
- Skolēni ir pilveidojuši spējas analizēt un izvērtēt savas intereses, prasmes, vērtības;
- Skolēni spēj sasaistīt savas prasmes un intereses ar iespējamo profesionālo darbību;
- Skolēni ir ieguvuši informāciju par sev interesējošo augstskolu, studiju programmām, to akreditāciju, profesiju, tās apguves iespējām.
Nodarbību plānojums
N.p.k. |
Temati/ nodarbības |
Saturs/uzdevumi |
Apraksts/soļi |
Resursi |
1. |
Karjeras izvēles būtība un darba tirgus situācija. |
Situācija un prognozes darba tirgū Latvijā un ārpus Latvijas. Savai pilsētai raksturīgākās profesijas un profesionālās perspektīvas. |
Nodarbību vada karjeras konsultants. Grupas darbs: informācijas izpēte, izmantojot dažādus informācijas resursus (piemēram, NVA mājaslapu, Naukšēnu novada mājaslapu, darba meklēšanas portālus, presi) |
Datori, internets, projektors, ekrāns, tāfele |
2. |
Profesiju izpēte |
Darba saturs. Profesiju standarti, profesiju apraksti, profesiju klasifikators. Prasības strādājošajam. Nepieciešamās kompetences |
Nodarbību vada karjeras konsultants. Profesijas izpēti veic pēc shēmas: saturs (pienākumi), darba vide, darba apstākļi, īpašas prasības strādājošajam. Inividuāls darbs – sev interesējošās profesijas izpēte, izmantojot e-resursus |
Datori, internets, projektors, ekrāns, tāfele |
3. |
Profesiju izpēte |
Mācību ekskursija uz uzņēmumu – darba vides, nosacījumu izzināšana |
Nodarbību vada ekskursijas vadītājs no uzņēmuma |
|
4. |
Izglītības iespēju izpēte Latvijā un ārzemēs |
Patstāvīgs darbs ar e-resursiem, diskusijas |
Tikšanās ar augstskolu pārstāvjiem, studentiem, akcentējot, kādiem programmu aspektiem pievērst uzmanību, apmeklējot ikgadējo izstādi „Skola” Karjeras konsultants pieaicina viesus, kas iepazīstina par ES programmas „Erasmus+” iespējām |
Datori, internets, projektors, ekrāns, tāfele |
5. |
Darba tirgus. Vietējo ekonomiku ietekmējošie faktori. |
Darba tirgus situācija. Interaktīva lekcija, diskusija |
Nodarbību vada karjeras konsultants. Vēlams uzacināt NVA pārstāvi |
Datori, internets, projektors, ekrāns, tāfele |
6. |
Mācību ekskursija uz uzņēmumu |
12.klase
Sagaidāmie rezultāti:
- Skolēni ir guvuši izpratni par darba tirgus situāciju un to ietekmējošiem faktoriem;
- Skolēni ir pilnveidojuši prasmi izveidot darbā pieteikšanās dokumentus;
- Skolēni ir iepazinušies ar darba meklēšanas iespējām;
- Skolēni ir pilnveidojuši sevis prezentēšanas prasmes – lietišķās sarunas veidošana, stresa menedžments, lietišķā etiķete;
- Skolēni ir pilnveidojuši prasmi izvēlēties efektīvāko uzvedības modeli darba intervijā;
- Skolēni ir guvuši prasmi izzināt studiju iespējas dažādās izglītības iestādēs pēc vidusskolas beigšanas, izvēloties sev vēlamo;
- Skolēni ir guvuši izpratni par darba likumdošanu, tās nozīmi
Nodarbību plānojums
N.p.k. |
Temati/ nodarbības |
Saturs/uzdevumi |
Apraksts/soļi |
Resursi |
1. |
Darba tirgus. Vietējo ekonomiku ietekmējošie faktori. |
Populārāko profesiju raksturojošās pazīmes – darba vide, apstākļi darba raksturs, atalgojums, darba priekšmets. Grupu darbs ar e-resursiem. Diskusija. Individuālās uzņēmējdarbības veikšanas iespējas |
Nodarbību vada karjeras konsultants. Noskaidrot populārākās profesijas Latvijā un pasaulē. Grupu darbs |
Datori, internets, projektors, ekrāns, tāfele |
2. |
Gatavošanās darba intervijām. |
Personāla atlases būtība un metodes, rekomendācijas, atsauksmes. Darba meklēšanas iespējas. Sociālo tīklu izmantošanas iespējas |
Nodarbību vada karjeras konsultants. Pāru darbs e-vidē ar resursiem |
Datori, internets, projektors, ekrāns, tāfele |
3. |
Atrodi sev atbilstošo! |
Izglītības, darba iespējas Latvijā un ārzemēs, pašnodarbinātība, attālinātais darbs, mūžizglītība |
Nodarbību vada karjeras konsultants. Pāru darbs e-vidē ar resursiem |
Datori, internets, projektors, ekrāns, tāfele |
4. |
Sevis prezentēšanas prasmes |
Verbālā un neverbālā komunikācija. Lietišķā etiķete |
Nodarbību vada karjeras konsultants, piesaistot skolas psihologu |
Datori, internets, projektors, ekrāns, tāfele |
5. |
Mācību ekskursija uz uzņēmumu |
Karjeras konsultante I.Gaile